Digital oppfølging - DelMedMeg

Digital oppfølging innebærer at hele eller deler av behandlingstilbudet foregår digitalt uten å måtte å dra til behandlingsstedet.

Du kan enkelt registrere informasjon om din helsetilstand digitalt. Det kan gi deg en mer fleksibel oppfølging, hvor du slipper å komme på sykehuset hvis det ikke er nødvendig.

Slik foregår digital oppfølging

Formålet med digital oppfølging med DelMedMeg er å innhente pasientinformasjon som er relevant for behandlingen i psykisk helsevern. 

Nytte og effekt 

  • Effektiviserer behandlingsoppstart – rydder unna og setter kliniker på sporet av relevante tema 
  • DelMedMeg etterspør pasientens perspektiv og er et undringsverktøy som bidrar til å fange informasjon som kan glippe 
  • Gir pasienter reel mulighet til involvering i egen behandling 
  • Sikrer kontinuitet ved fravær og overføringer 
  • Det gir støtte til kliniske vurderinger og behandlingsplanlegging 
  • Alle pasienter får en standardisert kartlegging som danner grunnlaget for å yte likeverdig, sikker og effektiv helsehjelp

Alle som blir henvist til behandling i poliklinikk psykisk helse i Vestre Viken HF vil få tilsendt en sms med en forespørsel om å fylle ut DelMedMeg. Kartleggingen blir sendt digitalt tre til fem dager før første samtale og deretter hver 12 uke fram til avslutning av behandlingen. I tekstmeldingen ligger det en lenke som du kan benytte på telefon, nettbrett eller pc. Lenken fører deg til en påloggingsside for Vestre Viken HF med informasjon. Her må du logge deg på med BankID og så kommer du direkte til dine kartlegginger som ligger på et nettsted med høyeste sikkerhetsnivå (nivå 4). Du kan fylle ut hjemme eller der du er. 

I DelMedMeg spør vi om en rekke tema som er viktig for å tilrettelegge behandlingsprosessen og endringsmålene du setter deg. Det omfatter din bakgrunn, om du har barn som pårørende, arbeid/studiesituasjon, økonomi, bolig, vaner med alkohol og annen rusbruk, somatisk helse og medisiner, behov og målsetning med behandling, funksjonsnivå, opplevd livskvalitet og selvfølgelig din opplevelse av utfordringer med psykisk helse. Vi gjør dette for at du som pasient skal få mulighet til å få formidlet din situasjon og dine utfordringer. Det gir deg en bedre mulighet til å medvirke i din behandling gjennom samvalg. 

Ettersom du allerede har blitt tildelt rett til behandling er DelMedMeg ikke en vurdering av om du skal få behandling eller ikke. DelMedMeg samler informasjon som gjør at vi kan tilpasse et behandlingstilbud til dine behov. Dine svar går direkte til din behandler og lagres i din pasientjournal. Ved avslutningen får du også mulighet for å gi en anonym vurdering av behandlingstilbudet du har fått.  

Ved å ta i bruk pasientrapporterte utfallsmål (PROM) ønsker vi å skape et helsetilbud der du og alle andre pasienter opplever at erfaringer og meninger teller. For å videreutvikle vår kunnskap om hva som virker og ikke i behandling, samler vi også opplysningene i et stort avidentifisert register. I dette registeret kan ingen finne ut hvilke personer som har gitt hvilke svar, men det vil med stor sannsynlighet kunne gi oss svar på hvilken behandling som vil fungere best for hvilke problemer og når. 

Generelt sett er helseregistre en viktig kilde til kunnskap om helse, sykdom, behandling og tjenesteutvikling. Tilgang på digitale løsninger og store datamengder fra flere kilder gjør det mulig å benytte nye metoder for å drive utviklingen mot et kunnskapsbasert og bedre tjenestetilbud. Vi ønsker altså å benytte et kvalitetsregister til forbedring av pasientsikkerhet og kvalitet i klinisk virksomhet, utvikling av støtte til beslutninger for deg og behandler, og reelle muligheter for samvalg. 

Viktig info til deg som pasient 

Når du har klikket på ferdig og bekreftet at kartleggingene i DelMedMeg skal leveres, blir dine svar sendt til din journal og din behandler får beskjed om at du har svart. Det kan variere når svarene blir gjennomgått, men alltid før din neste avtale på behandlingsstedet. 

Om du får problemer med innlogging til via ID-porten, kan du få svar på vanlige spørsmål via difi.no. 

Har du spørsmål som er relatert til behandling eller trenger mer informasjon, kontakt ditt behandlingssted.  

Digital egenregistrering tilfredsstiller kravene i Norm for informasjonssikkerhet for helse og omsorgstjeneste (ehelse.no) 

NB! Har du som pasient akutt hjelpebehov må du ta direkte kontakt med ditt behandlingssted eller din fastlege innenfor arbeidstid og legevakt ved kveldstid og helger. 

Kom i gang med digital oppfølging

Har du som pasient fått tilbud om digital oppfølging må du logge inn på en sikker nettportal, CheckWare for registrering.

Les mer om CheckWare

Logg inn her for registrering​

Avslutning av digital oppfølging

Siste kartlegging mottar du i forbindelse med avslutningen av behandlingen i psykisk helsevern.

Her kan du lese mer om DelMedMeg

Grafisk brukergrensesnitt
Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon