Alle som blir henvist til behandling i poliklinikk psykisk helse i Vestre Viken HF vil få tilsendt en sms med en forespørsel om å fylle ut DelMedMeg. Kartleggingen blir sendt digitalt tre til fem dager før første samtale og deretter hver 12 uke fram til avslutning av behandlingen. I tekstmeldingen ligger det en lenke som du kan benytte på telefon, nettbrett eller pc. Lenken fører deg til en påloggingsside for Vestre Viken HF med informasjon. Her må du logge deg på med BankID og så kommer du direkte til dine kartlegginger som ligger på et nettsted med høyeste sikkerhetsnivå (nivå 4). Du kan fylle ut hjemme eller der du er.
I DelMedMeg spør vi om en rekke tema som er viktig for å tilrettelegge behandlingsprosessen og endringsmålene du setter deg. Det omfatter din bakgrunn, om du har barn som pårørende, arbeid/studiesituasjon, økonomi, bolig, vaner med alkohol og annen rusbruk, somatisk helse og medisiner, behov og målsetning med behandling, funksjonsnivå, opplevd livskvalitet og selvfølgelig din opplevelse av utfordringer med psykisk helse. Vi gjør dette for at du som pasient skal få mulighet til å få formidlet din situasjon og dine utfordringer. Det gir deg en bedre mulighet til å medvirke i din behandling gjennom samvalg.
Ettersom du allerede har blitt tildelt rett til behandling er DelMedMeg ikke en vurdering av om du skal få behandling eller ikke. DelMedMeg samler informasjon som gjør at vi kan tilpasse et behandlingstilbud til dine behov. Dine svar går direkte til din behandler og lagres i din pasientjournal. Ved avslutningen får du også mulighet for å gi en anonym vurdering av behandlingstilbudet du har fått.
Ved å ta i bruk pasientrapporterte utfallsmål (PROM) ønsker vi å skape et helsetilbud der du og alle andre pasienter opplever at erfaringer og meninger teller. For å videreutvikle vår kunnskap om hva som virker og ikke i behandling, samler vi også opplysningene i et stort avidentifisert register. I dette registeret kan ingen finne ut hvilke personer som har gitt hvilke svar, men det vil med stor sannsynlighet kunne gi oss svar på hvilken behandling som vil fungere best for hvilke problemer og når.
Generelt sett er helseregistre en viktig kilde til kunnskap om helse, sykdom, behandling og tjenesteutvikling. Tilgang på digitale løsninger og store datamengder fra flere kilder gjør det mulig å benytte nye metoder for å drive utviklingen mot et kunnskapsbasert og bedre tjenestetilbud. Vi ønsker altså å benytte et kvalitetsregister til forbedring av pasientsikkerhet og kvalitet i klinisk virksomhet, utvikling av støtte til beslutninger for deg og behandler, og reelle muligheter for samvalg.