Stor CBRNE-øvelse ved Bærum sykehus
Torsdag 13. oktober ble det gjennomført en øvelse ved Bærum akuttmottak med hensikt å trene på håndtering av en CBRNE-hendelse med mistanke om eller bekreftet kontaminering.
SE VIDEO FRA ØVELSEN:
Øvelsen som for øvrig kalles Øvelse gul oktober, ble gjennomført i og ved Akuttmottaket ved Bærum sykehus. I tillegg til å trene på håndtering av en CBRNE-hendelse ble øvelsen brukt til å verifisere og validere den nye operative beredskapsplanen for Klinikk Bærum sykehus.

Både ansatte på akuttmottaket ved Bærum sykehus og sivilforsvaret deltok i øvelsen, og til sammen var det 150 deltakere.
CBRNE er et samlebegrep som står for kjemiske stoffer (C), biologiske agens (B), radioaktive stoffer (R) nukleært materiale (N) og eksplosiver (E). Caset på øvelsen var en kjemikalieulykke av biologisk agens (Ammoniakk).
Rensing av pasienter ved mistanke eller bekreftet kontaminering
Beredskapsrådgiver i Vestre Viken, Jørn-Ivar Hellesnes, var øvingsleder for øvelsen. Han forteller at det viktigste for valg av case var at det skulle trenes på rensing av pasienter. Ved mistanke eller bekreftet kontaminering av blant annet ammoniakk er det viktig at pasientene blir renset før de får komme inn på selve mottaket. Ammoniakk brukes på flere steder, og er derfor på mange måter aktuelt med tanke på reelle scenarioer som kan oppstå.

Sivilforsvaret opprettet to mobile rensestasjoner på sykehusområdet utenfor mottaket, mens akuttmottaket brukte en ambulansehall like utenfor. Caset gikk ut på en ulykke med ammoniakk som hadde skjedd i nærheten av akuttmottaket. Dette førte til at noen av pasientene tok seg til sykehuset på egenhånd, og akuttmottaket fikk derfor øvd på det uforutsigbare ved å ta imot pasienter de ikke visste var på vei.
Kompetanse er ferskvare

Evalueringsprosess
– Det var en vellykket øvelse og vi fikk trent det vi så for oss at vi skulle trene. Det var mye som fungerte bra, men også noe det vil være fornuftig å justere på. Vi har gjort en rask overordnet evaluering, og så vil vi i tiden som kommer gjøre en grundigere evaluering av hva vi konkret har lært, hva som fungerte bra som hva som ikke fungerte så bra, avslutter Jørn-Ivar.