Tett samarbeid gav rekordrask oppstart
I løpet av de første dagene er 99 prosent av det medisinsk tekniske utstyret på det nye sykehuset påkoblet nettet og i drift. – Dette er langt raskere enn vi håpet på og et resultat av et unikt samarbeid, sier avdelingssjef for medisinsk teknologi, Therese Seierstad.

Moderne sykehus er avhengig av medisinsk teknisk utstyr for å kunne behandle pasienter. Uten utstyr blir det verken EKG, røntgenbilder eller pasientovervåkning. Å få en blanding av nyinnkjøpt og gammelt utstyr til å fungere sammen er en krevende oppgave.
Nytt nettverk
En av de store utfordringene er at det er et nytt datanettverk i det nye sykehuset. Alt nytt utstyr som har blitt kjøpt inn, og alt det gamle utstyret som ble flyttet med, skulle kobles på dette nye nettverket.
Utfordringen er selvfølgelig den store variasjonen i utstyr. Hvordan de “snakker” med nettverket, og hvordan de snakker med annet utstyr.
Spørsmålet som ble stilt var; hvordan skal vi sørge for at alt det forskjellige utstyret kommer seg på nett?

Ingen lykkes alene
Integrering av medisinsk teknisk utstyr krever blandingskompetanse. Det var denne erkjennelsen som ble omsatt i praksis. Tett samarbeid, korte kommandolinjer, utvisking av tradisjonelle grenser og personlig kjennskap var avgjørende for å lykkes.
Og selvfølgelig en meget grundig og detaljert oppbygd database over utstyret.
- Vi hadde som mål at 80 prosent av utstyret skulle være på nett i løpet av den første uka, forteller områdeleder for mottaksprosjektet Håvard Østmoen.
- Nå, en snau uke ut i driften, er 99 prosent på nett. Det gjenstående utstyret har faktisk ikke kommet ennå. Det er utstyr som blir flyttet med fra det gamle sykehuset etter at pasientene har flyttet inn, sier en smilende avdelingsleder.
Grundig planlegging
- Planleggingen startet tidlig og gjennom nært samarbeid mellom brukerne av utstyret og ingeniørene på medisinsk teknologisk avdeling ble tekniske detaljer og arbeidsprosesser kartlagt. Å forstå hvordan utstyret blir brukt var nødvendig for å vite hvordan det skulle settes opp og integreres i nettverket, sier Seierstad.
En datadrevet prosess, kaller de det. Alt det gamle utstyret som skulle flyttes med ble omhyggelig registrert i datasystemet, det samme gjorde alt nytt utstyr som ble bestilt.
- Vi hadde samme tilnærming som vi hadde til resten av flyttingen. Det var planlagt eksakt hvilket utstyr som kom til hvilken tid, og vi hadde nødvendige data om utstyret, forteller Seierstad. Utstyr som ikke ankom etter planen ble ivaretatt ved hjelp av ingeniørenes løsningsorienterte fokus.

Sammen i stormen
Å sitte i samme rom er mye mer effektivt enn å sende meldinger til hverandre. Ingeniørene fra medisinsk teknologisk avdeling og IT-kompetansen fra Sykehuspartner satt side om side.
Korte kommandolinjer gjør at problemer kan løses umiddelbart.
- Det var full åpenhet. Når vi sitter i samme rom, blir vi også kjent med hverandre. Det har faktisk stor betydelig for samarbeid. Da står vi i det sammen. Vi hadde som mål å være ajour hver kveld, og ikke komme bakpå, så det ble noen lange kvelder. Og det klarte vi, sier en fornøyd avdelingsleder.

Deler erfaringer
Representanter for både Vestre Viken og Sykehuspartner har svært gode erfaringer fra flyttingen til det nye sykehuset. I disse dager opphører det fysiske samarbeidet etter hvert som sykehuset går over i normal drift. Erfaringene derimot, skal deles.
- Helse Sør Øst har uttrykt sterkt ønske om at vi deler erfaringene med dem. Det er flere sykehusprosjekter på gang, og vi mener at også andre bør følge vårt eksempel, avslutter Seierstad.