Oppstart for utdanningsansvarlige overleger
Vestre Viken arrangerte nylig en oppstartsamling for utdanningsansvarlige overleger (UAO). De skal sikre kompetanseheving og kvalitet i spesialistutdanning av leger.
Publisert 03.12.2024
– Denne samlingen markerer en viktig milepæl i Vestre Vikens arbeid med å styrke utdanning og kompetanseheving av leger i spesialisering, sier ass. fagdirektør Joachim Thorkildsen.
Satsningen er i tråd med bærekraftsplanen i Vestre Viken og foretaksledelsens enighet om å formalisere rollen til utdanningsansvarlige overleger.
En ny rolle i sykehusene
– Utdanning av helsepersonell er en av sykehusenes fire hovedoppgaver. Formalisering av rollen utdanningsansvarlig overlege, samt at man frigir tid til å utøve den, er helt avgjørende for å hente ut potensialet som ligger i ny modell for spesialistutdanning av leger, sier Anniken Rise Elnes, fagansvarlig LIS-utdanning.
UAO vil ha ansvar for utdanningsplaner, struktur for veiledning og bidra til økt fokus på hvordan vi kan utnytte læringspotensial i arbeidsdagen. De vil samarbeide tett med ledelsen for å sikre at utdanningskravene oppfylles i tråd med spesialistforskriften og satsningsområdene beskrevet i Helse Sør-Øst Handlingsplan for spesialistutdanning av leger.
Struktur og delekultur
– Kvalitet og effektivitet i helsetjenesten avhenger av våre ansattes kompetanse og motivasjon til å dele den, sier Elnes.
Seminaret hadde et overordnet fokus på hvilke faktorer som fremmer kunnskapsdeling, nettverksbygging og delekultur.
Hovedforedraget «Hvordan kan vi lykkes med daglig klinisk utdannelse? Fra teori til praksis» fikk stort engasjement i salen. Louise Inkeri Hennings, spesialist i gynekologi og obstetrikk og utdanningskoordinerende lege i Danmark, fortalte om erfaringer rundt viktigheten av rammer og struktur. Den daglige driften på avdelingen følger premisset om at utdanning er en forutsetning for god pasientbehandling, faglig utvikling og dermed en effektiv drift.
En fremtidig helsetjeneste
Dette arbeidet er ikke bare viktig for utviklingen av den enkelte LIS, men også for å sikre at Vestre Viken har kompetente spesialister som kan møte fremtidens helseutfordringer.
– Sammen har vi et ansvar for å skape et bedre system enn det vi arvet og opplevde selv. UAO rollen har vært savnet og er et sentralt grep for å sette utdanning og kompetanse på dagsorden og riktig nivå, sier ass. fagdirektør Joachim Thorkildsen.
Oppgaver og ansvarsområder
Utdanningsansvarlige overleger (UAO) får mange viktige oppgaver:
- Rådgivning: Være avdelingsledelsens rådgiver i spørsmål om LIS-utdanning og rapportere til leder.
- Ledelse av utdanningsutvalg: Lede det lokale utdanningsutvalget for eget fag og delta i klinikkovergripende utdanningsutvalg.
- Utdanningsplan: Sammen med nærmeste leder sikre at oppdatert utdanningsplan ligger tilgjengelig på Vestre Vikens nettsider – og videre følge opp denne.
- Individuelle utdanningsplaner: Bidra til at alle LIS har en individuelt tilpasset utdanningsplan.
- Læringsmål: Bistå i vedlikehold og oppdatering av læringsmålplaner og læringsaktiviteter.
- Teoretisk undervisning: Sammen med leder organisere den teoretiske undervisningen slik at den imøtekommer kravene.
- Veiledning : Sørge for god organisering av individuell veiledning, gruppeveiledning og kompetansevurdering.
- Evaluering: Bidra i evaluering av læringsmål og foreslå endringer ved behov.
– Det var fint å møte andre UAOer i Vestre Viken og se at vi står i samme situasjon med mange felles utfordringer på tvers av spesialiteter. Veldig inspirerende foredrag fra Louise Hennings og Danmark, det gir noe å strekke oss etter også her i Norge, sier Kaja Tangen Nordtvedt, UAO på medisinsk avdeling Bærum sykehus.