Nå kan pasienten bestille transport selv

For å forenkle prosessen for både pasienter og helsepersonell når pasienten har et varig behov for transport, innføres det nå en ny digital løsning for rekvirering av transport med Pasientreiser.

Kommunikasjonsavdelingen
Publisert 01.04.2025
To menn som sitter i et kjøretøy
Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre og pasient Per Haakon Strandene. Foto: Helse- og omsorgsdepartementet.

Fra 1. april kan pasienter selv bestille transport gjennom HelseNorge eller ved å ringe Pasientreiser på telefon 05515. Dette er en endring som både pasienter og ansatte i helsevesenet har etterlyst lenge.

På tur med helse- og omsorgsministeren

I forbindelse med innføringen av løsningen var helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap) med på tur med Pasientreiser Vestre Viken sin egen minibuss, med sjåfør Torbjørn Måge Alfsen. Med seg på turen hadde de pasient Per Haakon Strandene, som har vært med på å prøve ut attesteringsløsningen.

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Fra venstre: Torbjørn M. Alfsen, Mari Eia Bringedal fra Pasientreiser HF, helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre, pasient Per Haakon Strandene, fysioterapeut fra Lierklinikken Torbjørn Sollie og forbundsleder i pensjonistforbundet Jan Davidsen. Foto: Helse- og omsorgsdepartementet.

Strandene går flere ganger i uken til fysioterapi, og har testet ut løsningen sammen med Lierklinikken, hvor han går til behandling etter et slag. Ved å ta i bruk denne løsningen har han redusert arbeidsbelastningen til fysioterapeuten sin, Torbjørn Sollie. Samtidig har han fått bedre oversikt over reisene sine, og sikrer selv at han kommer til behandling til rett tid.

Fysioterapeut Sollie er også veldig positiv til løsningen, som lar ham bruke fagkompetansen sin med pasientene i stedet for å bruke tid på transportbestillinger.

Attest for selvbestilling

For at pasienter skal kunne bestille reisen selv, må det opprettes en attest som bekrefter at de har rett til pasientreise. Dette sikrer at ordningen benyttes riktig og at pasientene får den hjelpen de trenger. Attesten opprettes av helsepersonell, og kan ha en varighet på inntil 12 måneder. Dermed kan behandlere opprette en attest for pasienter med regelmessig behov for transport, i stedet for å bestille en og en tur hver gang pasienten skal til behandling.

Pilotstudie viser gode resultater

Den nye løsningen har vært testet i en pilotstudie det siste året, hvor pasienter har kunnet bestille reiser selv. Resultatene fra pilotstudien viser at 95 prosent av pasientene synes det har vært enkelt å bruke den nye løsningen, og at de vil fortsette å bestille reiser på denne måten.

Pasienter som har problemer med å benytte den nye løsningen, kan fortsatt få hjelp av behandleren sin til å bestille transport.

Frigjør tid for helsepersonell

I 2024 benyttet over 380 000 pasienter seg av Pasientreiser på landsbasis. Ifølge en rapport utarbeidet av SINTEF vil den nye digitale løsningen gjøre det mulig å spare opp mot 105 årsverk, noe som vil frigi mer tid til direkte pasientbehandling.