Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Livsviktig samarbeid til sjøs

Ambulansetjenesten i Vestre Viken HF har god beredskap på Hurumhalvøya året rundt. Ute på sjøen får de god hjelp av redningskøyta de gangene det er nødvendig.

Publisert 20.05.2025
En gruppe mennesker i røde jumpsuits som poserer for et bilde
Personell fra Sætre ambulansestasjon og mannskapet på RS "Ivar Formo" møttes i Sætre nylig.

Redningsskøyta «Ivar Formo» har sin hovedbase på Oscarsborg – like i nærheten av Sætre og resten av Hurum-halvøya.

Fartøyet er bemannet 24 timer i døgnet og spiller en avgjørende rolle i det aktive beredskaps- og redningsarbeidet i Oslofjorden, deriblant Drammensfjorden og området rundt Hurum-halvøya i Asker kommune.

I løpet av et år gjennomfører mannskapet over 500 oppdrag i året, og virksomhetsområdet strekker seg langs kysten fra Oslo til Tønsberg. Dermed er redningsskøyta en viktig ressurs for blant andre prehospitale tjenester i Vestre Viken HF, som samarbeider godt med mange etater i hele dekningsområdet. 

Trenger assistanse

Vestre Viken har god beredskap på Hurum-halvøya, men i enkelte situasjoner må de be om assistanse.

- Vi er godt bemannet med både døgn- og dagbiler og i tillegg henter vi ressurser fra andre steder i Vestre Viken etter behov. Det kan være legebil-ressurs eller innsatsleder-kompetanse eller flere ambulanser hvis det er nødvendig, forteller Svend Espeseter, seksjonsleder i ambulanseavdelingen i Vestre Viken.

Hurumhalvøya er et populært området for båt- og friluftsliv, og enkelte områder er ikke like tilgjengelig for ambulanser.

- Det er mange holmer, skjær og viker i dette området. Enkelte av disse plassene kommer vi ikke til uten assistanse. Ute på sjøen er vi helt prisgitt hjelp fra Redningsselskapet. Den hjelpen vi får er verdifull. Vi produserer veldig mye beredskap i ambulansetjenesten, og vi trener og øver mye. Men vi har relativt lite kunnskap om det å ferdes til sjøs, og da er det veldig trygt og godt for oss å kunne få den hjelpen fra redningsselskapet, sier Svend Espeseter.

- Takknemlig for samarbeidet

Redningsskøyta «Ivar Formo» er et relativt nytt fartøy – bygd i 2020. Skøyta er 17 meter lang, har en toppfart på 42 knop og har vanligvis et mannskap på tre personer som er i beredskap 24/7.

Skipsfører Pål Abrahamsen har mange års erfaring om bord i redningsskøyter og er veldig takknemlig for det gode samarbeidet med både AMK og ambulansetjenesten i Vestre Viken HF.

- Vi dekker et stort område, noe som gjør at vi «toucher» innom flere ambulansedistrikter. Vi har stadig vekk samhandling med Vestre Viken, og det innebærer stort sett persontransport fra områder til sjøs som er utilgjengelig for vanlig ambulansetransport. Da hjelper vi til og ofte handler det om å frakte pasientene inn til land, der ambulansepersonell står klar. Det kan også hende at AMK ønsker at vi får ut ambulansepersonell til pasientene, forteller Pål Abrahamsen.

- Hva er typiske oppdrag der dere bidrar?

- Det er egentlig alt fra beinbrudd til hjertestans og en og annen person som får en fiskekrok i fingeren. Der det er mennesker – der er det hendelser, er vår erfaring, forteller den erfarne skipsføreren.

- Hvordan ser du på samarbeidet dere har med ambulansetjenesten i Vestre Viken HF?

- Veldig verdifullt. Vi er ikke ambulansearbeidere, så vi setter veldig pris på å få fagkompetanse om bord til å drive prehospital behandling så tidlig som mulig. Det samarbeidet vi har med Vestre Viken setter vi veldig stor pris på, sier Abrahamsen.

En gul lastebil parkert ved siden av en båt på en brygge
Ambulanse og redningsskøye side om side i havna i Sætre.
En mann i rød skjorte
Pål Abrahamsen er skipsfører ombord i redningsskøyta "RS 171 Ivar Formo".
En båt som seiler på vannet
Redningsskøyta på vei ut av Sætre.