Lærer å leve godt med en psykisk lidelse
Å lære om egen sykdom for å mestre hverdagen har gitt gode resultater for pasienter i Vestre Viken.
- Vi ser at det å få kunnskap, dele erfaringer med andre i samme situasjon og
få noen verktøy, er viktig. Så fokuserer vi på hva som gir god helse, hva er det
som gjør at man kan leve et godt liv med den lidelsen man har, sier Irene
Norheim.
Hun er spesialkonsulent ved Forsknings- og utviklingsavdelingen
(FoU), Klinikk for psykisk helse og rus, Vestre Viken. Klinikken har siden 2005
jobbet systematisk med psykoedukativ behandling.
I stedet for å ha et ensidig fokus på å behandle sykdom, går psykoedukativ
behandling ut på at pasientene lærer å hjelpe seg selv, blant annet ved å kjenne
igjen symptomer tidlig, forebygge tilbakefall og aktivt fremme egen helse.
Gjennom å dele med og lære av andre i samme situasjon, få kunnskap om lidelsen
og trene på mestring av konkrete hverdagssituasjoner opplever pasienter og
pårørende å få bedre livskvalitet, viser tilbakemeldingene, ifølge
Norheim.
Ved psykose, bipolare lidelser og samtidig rus og psykisk
lidelse er psykoedukativ behandling anbefalt i nasjonale faglige retningslinjer
fra Helsedirektoratet.
Familien er med
FoU-avdelingen koordinerer to tilbud innen psykoedukativ behandling: Kurs for personer med bipolar lidelse, og psykoedukativt familiesamarbeid for personer med alvorlig psykisk lidelse.
250 deltakere som har deltatt på bipolarkurs de siste tre årene gir snittkarakteren 4,6 på en skala fra 1 til 5.
Familie og pårørende er også med på deler av behandlingsoppleggene, i form av undervisningsseminarer, samtalegrupper eller psykoedukativt familiesamarbeid.
- Alle mennesker trenger sosial støtte, og vi vet at det fremmer helse. Vi bistår med å skape åpenhet og kommunikasjon, og familien får støtte til å stå i det over tid. Forskning viser at det å involvere familien i behandlingen øker funksjon og reduserer innleggelser og tilbakefall for pasienten. Det reduserer også belastningen for de pårørende, sier Norheim.
Spesialkonsulent Mia Iversen understreker at det er spesielt viktig å fange opp unge som sliter psykisk, og begynne tidlig å jobbe sammen med familiene.
- Det er i ungdomsalderen de fleste psykiske lidelser utvikler seg, gjerne i 16-18-årsalderen, og da har familien en sentral rolle for ungdom. Ved å gi familien og pasienten tilbud om familiesamarbeid kan vi bidra til at sykdomsutviklingen reduseres, sier Iversen.
Samarbeid med kommunene
Å inkludere kommunene er også viktig, fordi disse behandlingstilbudene handler om hverdagssituasjoner der menneskene lever livet sitt, understreker Norheim og Iversen. Klinikken har over flere år invitert kommunene til seminarer og kurs, på lik linje med ansatte i klinikken.
- Det er metodekurs om psykoedukativt familiesamarbeid og undervisningsseminarer om alvorlige psykiske lidelser. I undervisningen bruker vi både fagpersoner og erfaringsformidlere som selv har en psykisk lidelse, og som har lært seg å leve godt med lidelsen, sier Norheim.
I tillegg til behandlingstilbudene i klinikken, har den psykodedukative behandlingen hatt fokus på å videreføre de oppstartede gruppene som selvhjelpsgrupper.
Nye kurs
- Hvis noen ønsker å melde seg på et av disse tilbudene, enten selv eller som
pårørende, hva gjør de da?
- Da kan de snakke med nærmeste behandler i
spesialisthelsetjenesten, eller ta direkte kontakt med FoU-avdelingen sier
Norheim.
- Og behandlere som vil lære mer om psykoedukativt
familiesamarbeid?
- Da har vi et kurs som går over seks dager i februar og
mars. Målgruppen er leger, psykologer, samt personer med treårig helse- og
sosialfaglig utdanning.