Første "operasjon" gjennomført
Første pasient er operert på det nye sykehuset i Drammen. Det skjedde uten skalpell og steril oppdekking, men det var også det eneste som manglet.

Ved det nye sykehuset foregår det i disse dager omfattende testing. Virksomhetstesting kalles det når systemene skal testes i så virkelige omstendigheter som mulig. Hensikten er å se både på samspillet mellom alle de tekniske installasjonene samt arbeidsflyten mellom forskjellige yrkesgrupper. Og det er ikke få momenter som skal testes når “Stina Gryn” skal gjennom en operasjon med innleggelse samme dagen.
Stina Gryn heter egentlig Astrid Lindseth. Hun tok en sniktitt på det nye sykehuset under åpen dag, og meldte seg frivillig som prøvepasient. Nå står hun klar i hovedresepsjonen for å sjekke seg selv inn på det nye sykehuset. Et tredvetalls ansatte flokker seg rundt henne.
Detaljert testing
Forut for testingen er det laget en detaljert kjøreplan. I den er alle tenkelige hendelser, prosesser, menneskelige handlinger og tekniske valg lagt inn. Testen tar hele dagen og skal gjenspeile et pasientforløp for pasienter som skal til operasjon med såkalt samme dag innleggelse.
Stina gryn taster personnummeret inn på et nettbrett.
– Nå skal du få en tekstmelding som bekrefter at du har kommet, og beskjed om hvilken ventesone du skal gå til. Det sier Hanne Holden Halmrast som leder virksomhetstestingen.
Det fungerte. Nå starter veien videre inn i systemet og hele følget finner fram til riktig ventesone.

Komplisert samspill
Det er mange kjente tekniske systemer i det nye sykehuset. Dips Arena og Metavision er kjent for mange. Men det er også mange nye systemer. Helselogistikk er kanskje det mest omfattende, og et sentralt system i paseintlogistikken. I tillegg finnes det en rekke større og mindre systemer som skal sørge for en trygg og effektiv drift.
Kanskje den største overgangen for mange, blir tjenestetelefonene. Telefonen skal du logge på når du kommer på jobb med den rollen du skal ha den dagen. Nå står det både sykepleiere, leger, renholdspersonale, portør, steriltekniker og andre klare med hver sin telefon for å se om meldinger og registreringer går dit de skal.
Vanens makt
Dagens pasient er registret inn i systemene, sykepleier har registret målinger og lege har tatt opp journal. Meldinger har gått til både anestesipersonalet og operatør og pasienten er på vei til operasjonsstua.
På operasjonsstua er utstyret testet. De ansatte kommer godt forberedt og utstyret testes med trenede hender. Så skal man teste det som er nytt.
Det registreres at pasienten ankommer operasjonsstua. Det sendes etterhvert en melding til anestesilegen om at pasienten er klar. Operatøren varsles og operasjonen starter. Underveis i operasjonen trengs mer sterilt utstyr.
Hvordan gjør dere det i dag? Det er et spørsmål som gjentas ganske mange ganger under hele dagen. Svaret er ofte “vi ringer”.
Skal man få nytte av alle de tekniske mulighetene, kreves det at de ansatte “avlæres” enkelte vaner. Nå trenger man kanskje ikke ringe for å gi en beskjed, isteden kan en melding i systemet være nok. Det vil kreve trening og opplæring.

Klart for avslutning
Operasjonen er snart ferdig. Det sendes en melding via tjenestetelefonen til renholdspersonalet om at de kan gjøre seg klare. Noen minutter etterpå sendes en ny melding om at nå trilles pasienten ut. Tanken er at man raskt skal gjøre operasjonsstua klar til ny pasient. Samtidig sendes det en melding til Sterilsentralen om at de kan hente skittent utstyr, og hvilket nytt utstyr som behøves til neste operasjon. Pasienten flyttes over til postoperativ.

Hit, men ikke lenger
Nå er dagen snart over for den tålmodige pasienten. Portør bestilles via tjenestetelefon og pasienten skal over på sengeavdeling. På sengeavdelingen har de allerede Stina Gryns navn på den digitale pasientoversikten.
Tilbake på møterommet går man gjennom testen moment for moment. Hva gikk bra, og hva gikk ikke så bra. Hva skyldes tekniske utfordringer og hva skyldes uavklar arbeidsmetodikk.
Astrid Lindseth sa at hun som pasient følte det betryggende det hun hadde opplevd. Flere kommenterte at nye systemer er uvant og krever tilvenning, og at ny teknologi også krever at menneskene endrer seg.
Hanne Holden Halmrast var fornøyd etter testen.
– Vi har alltid en grundig gjennomgang etter en test. Avvik og forbedringspunkter tas videre med de som kan gjøre noe med det. Personellet som har vært med på testen har også noen punkter som de skal ta med seg tilbake. Så skal alle gjennomgå opplæring i nye arbeidprosesser, nytt utstyr og nye systemer. Det er omfattende arbeid, og fortsatt en del som gjenstår. Til sammen bidrar dette til at det nye sykehuset og de ansatte er klare til å ta imot pasienter når sykehuset åpner etter sommeren, sier hun.