Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Ny parkeringsordning i Vestre Viken

Vestre Viken innfører en ny og felles parkeringspolitikk for ansatte. Dette skjer etter flere år med store forskjeller i tilgang og pris mellom lokasjoner. Målet er et mer rettferdig, bærekraftig og forutsigbart system.

Publisert 17.06.2025
En svart bil parkert på en parkeringsplass

Ansatte har hatt ulik tilgang til parkering og har betalt svært ulike priser. Nå innføres felles prinsipper for tildeling, soner og prissetting. Tillitsvalgte og vernetjenesten har vært involvert i prosessen.

Behovsprøvd tildeling

På steder med lite kapasitet må ansatte søke om plass. Tildelingen skjer etter behov, basert på kriterier som reisevei, kollektivtilbud, omsorgsansvar og behov for bil i tjenesten.

Prissoner og priser

Parkeringen deles inn i fire prissoner, tilpasset kollektivtilbud og lokale forhold:

  • Sone 1: Gratis
  • Sone 2: 370 kr / 185 kr
  • Sone 3: 590 kr / 295 kr
  • Sone 4: 790 kr / 395 kr

Prisene gjelder for to typer avtaler: heltid (BLÅ) og deltid (RØD). Det jobbes også med fleksible ordninger som dagsparkering.

Økonomi og konsekvenser

Dagens lave priser har gitt underskudd. Selv med nye priser vil foretaket fortsatt ha årlige tap. Det tas hensyn til dette, men kostnadsdekning skal være et langsiktig mål.

Ansatte har uttrykt bekymring for økte kostnader, særlig i områder der parkering har vært gratis. Foretaket vil følge med på hvordan ordningen påvirker arbeidshverdagen.

Konklusjon

Den nye ordningen skal sikre likebehandling og bærekraft. Systemet skal evalueres og justeres ved behov.