Dramatisk kveld på fotballbanen
Ett år med kunstig intelligens
Feiringen av KI-jubileet ble noe annerledes for implementeringsleder for KI ved Vestre Viken HF, Line Tveiten. Det som startet som en vanlig fotballtrening for Ormåsen damefotball en onsdagskveld, endte med et uheldig potensielt skadeutfall.
Det var under et forsøk på straffescoring, at Tveiten skjøt ballen rett på hånden til keeper og lagvenninne Inger-Ailin, som straks følte at noe var galt. Hånden hennes ble tvunget bakover, og smerten var umiddelbar.
Dagen etter, klokken 09:30, satt Inger-Ailin på fastlegekontoret, med en samvittighetsfull implementeringsleder Line ved sin side. Fastlege Mari Munthe-Kaas undersøkte armen hennes nøye, men kunne ikke utelukke et brudd uten videre undersøkelse.
– Vi må ta et røntgenbilde for å være helt sikre, sa Munthe-Kaas, mens hun skrev en henvisning til bildediagnostikk.
Munthe-Kaas legger til at hennes erfaring med KI som analyserer bilder er positivt.
– Mitt inntrykk er at pasientene jeg sender til røntgen er fornøyd med tilbudet som nå foreligger, føyer hun til. Videre informeres Inger-Ailin godt om hvilke tiltak som må gjøres dersom det ikke er brudd og at hun må ta kontakt dersom hun ikke opplever bedring.
Avdeling for bildediagnostikk neste
Inger-Ailin ankom røntgenavdelingen klokken 10:00 og ble tatt imot av radiograf Ingeborg Stryken. Etter å ha tatt de nødvendige bildene, sendte Ingeborg bildene til KI-analyse.
Kort tid etter fikk Inger-Ailin den gode nyheten: Røntgenbildet var negativt, og hun kunne reise hjem uten videre behandling. Hele prosessen, fra fastlegebesøket til resultatet av røntgen, var unnagjort på under én time.
– I en hektisk hverdag som forelder, er slike raske avklaringer verdifull for meg, forteller Inger-Ailin.
Store gevinster for både pasienter og helsepersonell
KI som støtteverktøy gir god effekter både for spesialisthelsetjenesten og for pasientene. Ved tilfeller som Inger-Ailin sitt, hvor røntgenbildene er negative, kan pasientene sendes hjem umiddelbart, uten å måtte vente på svar fra en lege. I tillegg til å spare mye ventetid for pasientene, avlaster det også helsepersonell som ellers måtte ha håndtert disse tilfellene på akuttmottak, poliklinikker eller legevakt. Det er spesielt her store mengder legekonsultasjoner nå kan spares, og dermed brukes på andre pasienter.
Radiografene har fått nye oppgaver med KI, noe som har medført økt tidsbruk per pasient for dem. Ingeborg uttrykker allikevel at det er verdt tiden når gevinstene for pasientene og annet helsepersonell er så store.
– Vi er nødt til å være fremoverlente og interessert i utvikling av faget. Det gir både oss og pasientene nye muligheter, sier radiograf Ingeborg Stryken.
Fremtidens helsetjenester med KI
Selv om KI har vist seg å være en verdifull hjelp i diagnostiseringen, understreker Ingeborg viktigheten av fortsatt menneskelig vurdering.
– KI kan, som mennesker, også gjøre feil og det er derfor avgjørende at vi som radiografer fortsatt bruker vår faglige ekspertise og er med på å ta vurderingen. Vi må være nysgjerrige på bildene og sørge for at pasientene blir sendt i riktig retning. Hvis vi lar maskinene bestemme alene, kan vi miste viktig kompetanse og resultatene kan bli dårligere, sier Ingeborg.
For Vestre Viken og Avdeling for bildediagnostikk, er KI et av de viktigste tiltakene for å møte utfordringene som kommer med en aldrende befolkning, økende etterspørsel etter avansert bildediagnostikk og mangel på helsepersonell til å utføre alle oppgavene. Det er derfor avgjørende å finne områder der det er sikkert å frigjøre helsepersonell slik at vi kan gi et bedre helsetilbud til alle pasienter.
Læring, erfaringer, utfordringer og suksess
– Ett år inn i KI-reisen, er det klart at vi er mange erfaringer rikere. Veien hit har ikke nødvendigvis vært rett frem, men vi opplever at alle parter har vært løsningsorienterte og hevet seg rundt for å løse utfordringer underveis i fellesskap, sier Line Tveiten, implementeringsleder KI.Dette har gjort at pasientene nå drar nytte av raskere, og trolig mer presis diagnostisering, og at helsepersonell kan få mer tid til å fokusere på de som trenger det mest.
– Arbeidet med KI-løsninger er på mange måter nybrottsarbeid innen helse, hvor man lærer mye underveis, men resultatene fra arbeidet med Boneview/frakturløsningen, viser potensiale og gir optimisme for fremtiden, sier avdelingsleder for bildediagnostikk, Jon Haakon Malmer-Høvik.
Samtidig forteller Tveiten at det fortsatt er områder hvor det er en vei igjen å gå. En av målsetningene med KI var å frigjøre tid for radiologene ved Avdeling for bildediagnostikk, men foreløpig er ikke dette oppnådd. Med dagens praksis er KI-løsningen kun et støtteverktøy for radiologene, samt et triageringsverktøy for hvilke pasienter de trenger å se på først.
- Det jobbes derfor videre med å se på muligheter for videreutvikling av bruken for å frigjøre tid også for radiologene. Dette kan blant annet være overføring av oppgaver til andre som kan løse den like bra, for eksempel ortopeder som oppgir at de i stor grad har ferdigbehandlet pasient før beskrivelsene fra radiologen foreligger. Dette er et spor vi skal undersøke nå, og hvis vi finner det trygt og det gir like god behandling, vil vi kunne frigjøre tid for radiologene i større grad, sier hun.
Inger-Ailin kunne dra hjem fra sykehuset uten et brudd, men med en følelse av trygghet og effektivitet. Takket være flinke helsepersonell, og med støtte fra KI, var hennes opplevelse på sykehuset rask, effektiv og betryggende – akkurat slik helsetjenester skal være.
Over 30 000 undersøkelser på et år
I løpet av det siste året har 31 000 undersøkelser blitt analysert av kunstig intelligens (KI). Støtteverktøyet har hatt en betydelig innvirkning på hvordan helsesektoren behandler pasienter ved mistanke om bruddskader, og erfaringene viser at teknologien har kommet for å bli.
Totalt har dette spart 300 døgn totalt i ventetid for pasienter hvor konkusjonen er ikke brudd. Årlig kan dette frigjøre ca. 5500 legekonsultasjoner som kan brukes på pasientene som trenger det mest.
Vi sier som helseministeren "Look to Vestre Viken" - og vi vil fortsette å være ledende på implementering av trygge kunstig intelligens-løsninger.