Om behandlingsmetoden
Psykoedukasjon handler om å øke pasientenes helsekompetanse for å kunne leve et så godt liv som mulig med bipolar lidelse. På denne siden finner du informasjon om psykoedukasjon ved bipolar lidelse.
Psykoedukative gruppetilbud er funnet å ha god effekt når det kommer til å forebygge nye affektive episoder (Bond & Anderson, 2015) , og er et anbefalt behandlingstiltak i Nasjonal fagleg retningslinje for utgreiing og behandling av bipolare lidingar (Helsedirektoratet, 2012).
Kunnskap om behandlingstilbudet og erfaringer med dette i Vestre Viken HF er beskrevet i denne artikkelen i Psykologtiddskriftet fra 2015:
Psykoedukasjon i gruppe for personer med bipolar lidelse
Stemningsdagbok, forebyggelsesplan og kriseplan er tre virksomme verktøy for personer med bipolar lidelse. Hensikten med disse er å kunne forebygge ustabilitet og tilbakefall i stabile faser, og redusere affektive episoders alvorlighet og skadevirkninger (Skjelstad, 2021).
Målet med stemningsdagboken er å oppnå bedre forståelse av hva som kan være risikofaktorer og beskyttende faktorer for tilbakefall. Stemningsdagboken gir en grafisk fremstilling av sykdomsforløpet hver måned. Hensikten er å få bedre innsikt over hva som kan trigge og beskytte mot nye episoder: man forsker på seg selv og sammenhenger over lang tid for å oppdage mønstre.
Forebygging og kriseplanlegging ved bipolar lidelse reduserer belastningen på helsetjenestene, og har vist seg å redusere ufrivillige innleggelser med 25% (Molyneaux et al. (2019, p. 5). Som en del av kriseplanen inkluderes tiltak for å forebygge selvmord om dette er en aktuell problemstilling. Tiltakene er i tråd med anbefalinger i Nasjonal retningslinje for selvmordsforebygging (Helsedirektoratet, 2024). Det er viktig at forebyggelsesplanen og kriseplanen utarbeides i samarbeid mellom pasient, pårørende og behandler, og eventuelt andre viktige personer. På denne måten har de to planene potensiale til å bedre pasienter og pårørendes funksjon, helse og livskvalitet.