Utdanningsplan for spesialiteten samfunnsmedisin
Denne utdanningsplanen redegjør nærmere for utdanning av leger i spesialisering innen spesialiteten Samfunnsmedisin i Vestre Viken. Søknad om registrering som utdanningsvirksomhet er under behandling.
Utdanningsplanen (Planen) redegjør nærmere for utdanning av leger i spesialisering (LIS) innen spesialiteten Samfunnsmedisin (SAM) i Vestre Viken.
Planen skal informere om hvordan utdanningsvirksomheten er organisert, organisering og gjennomføring av utdanningsløpet, tilrettelegging for læringsaktiviteter og supervisjon, faglig forsvarlige rammer og kvalitet, akademisk kompetanse og forskningsaktivitet og internundervisning.
Planen suppleres av en utdanningsplan i Kompetanseportalen, som tildeles LIS ved tilsettelse. I Kompetanseportalen er de forskriftsfestede læringsmål detaljert beskrevet med læringsaktiviteter kandidaten forventes å gjennomføre.
Planen skal ligge til grunn for virksomhetens internkontroll og oppfølging fra Helsedirektoratet og Legeforeningens spesialistkomiteer. Planen skal være et offentlig dokument tilgjengelig for den enkelte LIS, også i forbindelse med søknad om ansettelse.
Vestre Viken helseforetak har somatiske tjenester ved Bærum, Kongsberg og Ringerike sykehus, Martina Hansens Hospital og Hallingdal sjukestugu.
I tillegg har Drammen sykehus tilbud innen psykisk helsevern og tverrfaglig rus-og avhengighetsbehandling. Foretaket har også fem DPS-er.
Klinikk for medisinsk diagnostikk er fordelt på de somatiske sykehusene.
De sentrale stabsfunksjonene er samlet i Drammen.
Utdanningen vil foregå ved følgende arenaer internt i helseforetaket:
- Sentrale staber
- Klinikkledelse og stab ved våre klinikker/sykehus
- Kliniske enheter
Dersom tjeneste utover 2 uker ved annen avdeling enn fast arbeidssted er nødvendig, fremgår dette av overordnet fremdriftsplan for spesialiteten med tilhørende avtaler.
I tillegg vil eksterne læringsarenaer kunne benyttes etter avtale. Dette vil eventuelt fremgå av overordnet fremdriftsplan for spesialiteten.
Foretakets sentrale staber som inngår som læringsarena for LIS i samfunnsmedisin består av stabsområder med et overordnet, sentralt ansvar i foretaket for blant annet følgende:
- Kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet, smittevern, forskning og innovasjon, samhandling, utdanning, organisasjonsutvikling, HMS, HR, brukermedvirkning og brukerstyring, helsefag, analyse, jus, kommunikasjon og beredskap.
Klinikkledelse og stab i klinikkene som inngår som læringsarena har blant annet ansvar for følgende oppgaver lokalt:
- Kvalitet og pasientsikkerhet, interne revisjoner, tilsyn, forbedringsarbeid, pasientforløp og behandlingslinjer, samhandling, avvik/klagesaker, saksbehandling, ledelse og administrasjon, smittevern og beredskap.
Vi legger til rette for at LIS i samfunnsmedisin får nødvendig klinisk tjeneste ved en av våre kliniske enheter i foretaket.
Kompetansen vil i hovedsak kunne tilegnes gjennom det daglige arbeidet, ofte i samarbeid med ressurser på de ulike områdene i sentrale staber eller i klinikkene, og gjennom deltakelse i prosjekter og arbeidsgrupper, deltakelse på seminarer, presentasjoner og utredningsarbeid.
I tillegg skal LIS gjennomføre læringsaktiviteter som kurs, gruppeveiledning, prosjektarbeid, gruppearbeid, samt et forbedringsprosjekt.
For å sikre at fagmiljøene og LIS har anledning til å medvirke i utformingen av utdanningstilbudet er det opprettet et utdanningsutvalg per spesialitet.
Utdanningsutvalgene skal blant annet ha ansvar for å kvalitetssikre utdanningen, revidere læringsaktiviteter og informere om mulige utfordringer ved rotasjon, internt og eksternt. Med kvalitetssikring menes å sikre at LIS får veiledning, supervisjon og oppfølging i tråd med forskrift og ansvar som påligger foretaket som utdanningsvirksomhet. Det skal også sikres tilstrekkelig rom for gjennomføring av utdanningsaktiviteter.
Det er i tillegg opprettet et utdanningsråd med representanter fra hver spesialitet. Rådets oppgaver er å analysere, evaluere og videreutvikle felles utfordringer og muligheter på tvers av spesialitetene. Eksempler på evaluering er organisering av læringsaktiviteter i FKM, planlegging og gjennomføring av veiledning, supervisjon og struktur, utfordringer rundt rotasjon samt generell erfaringsutveksling.
Det vil bli lagt til rette for deltakelse på nasjonalt anbefalte kurs og gruppeveiledning.
I henhold til spesialistforskriftens bestemmelser får alle LIS utnevnt en individuell veileder. Leder er ansvarlig for utnevnelse av veileder og at det legges til rette for supervisjon og regelmessig veiledning som er planlagt 10-12 ganger per år. Spesialister og andre kompetansepersoner medvirker i den daglige supervisjon og mester/svenn-læring i tråd med nasjonale retningslinjer.
Veiledning gjennomføres som en strukturert kombinasjon av individuell veiledning og gruppeveiledning. Ansvarlige ledere og representanter for LIS deltar i utviklingen av veiledningsstrukturen. Det særskilte ansvaret for gjennomføring ligger på ledelsen, representert ved klinikkene.
LIS skal vurdere systematisk underveis i utdanningsløpet, gjennom tett oppfølging av veileder. I vurderingen av oppnådde læringsmål skal leder innhente anbefalinger fra veileder og minst en av dem som har deltatt i supervisjonen. Der leder ikke er spesialist i aktuell spesialitet er det særlig viktig at leder henter vurderingskompetanse. Der det er hensiktsmessig anbefales det at en helhetlig vurdering av evalueringskollegium inngår i vurdering av kandidatene før læringsmål godkjennes. Det vil etter oppnåelse av læringsmål, eller ved arbeidsforholdets slutt, bli utstedt bekreftelse på gjennomført praktisk tjeneste.
Foretaket har en foretaksomfattende forsknings- og innovasjonsenhet. I tillegg er det forskningsansvarlig ved hvert sykehus. Foretaket har stor forskningsaktivitet, med gode muligheter for deltakelse i forskningsprosjekter for LIS.
Som læringsaktiviteter knyttet til FKM har vi gruppeveiledning med gjennomgang av forskningsprotokoll, samt kurs i forskningsforståelse. Her benytter vi eksisterende ressurser med forskningserfaring, både fra foretaket sentralt og fra klinikkene.
Foretaket legger til rette for at utdanningen av leger i spesialisering i samfunnsmedisin skjer innen faglig forsvarlige rammer, og på en måte som sikrer tilstrekkelig kvalitet og fullføring av utdanningsløpet. Dette inkluderer å legge til rette for helhetlige utdanningsløp med læringsaktiviteter ved aktuelle læringsarenaer og i samarbeid med supervisører med riktig kompetanse, for å sikre at alle læringsmålene oppnås.
Utdanningsplanen skal løpende evalueres og være på agendaen i utdanningsutvalgets møter. Planen vil bli revidert ved behov.