ADHD-FoFI – forskning, fagutvikling og innovasjon: Psykoedukativ behandling for barn og ungdom med ADHD

Formålet med prosjektet er å forbedre behandlingstilbudet til barn og unge med ADHD ved å bidra til utviklingen av et psykoedukativt tilbud, ADHD SKILLS, som er tilpasset barn og unge.

Prosjektet er inspirert av deltakende aksjonsforskningsmetodikk, og har ulike delstudier. Vi samarbeider med de svenske utviklerne av ADHD SKILLS og med pasienter, pårørende og klinikere om utvikling, utprøving og forskning på programmet.

Prosjektet startet i 2020. Delstudiene ADHD-Litteratur, ADHD-Ung og ADHD-Barn er planlagt ferdigstilt i løpet av 2025. En klinisk behandlingsstudie er planlagt med oppstart i 2025. Vi vil der sammenlikne en nyutviklet digital versjon av programmet, ADHD SKILLS digital, med ADHD SKILLS gruppebehandling.

Prosjektet er organisert i ulike delprosjekter.

Elin Håkonsen Martinsen (prosjektleder for ADHD-Litteratur, ADHD-Barn og den kliniske behandlingsstudien): Ph.d., cand.med., seksjonsoverlege ved Enhet for akutt, BUPA Sykehusseksjon, Klinikk for psykisk helse og rus (PHR). 

Nina Helen Mjøsund (prosjektleder for ADHD-Ung): Ph.d., cand.san., spesialsykepleier psykisk helse, forskningssjef PHR, avdelingssjef for Forsknings- og Utviklingsavdelingen (FoU).

Vilde Maria Åsholt (prosjektleder for ADHD SKILLS digital): Master i interdisiplinær helseforskning, spesialrådgiver, FoU, PHR.

BUPA, PHR.

Helse Sør-Øst, Vestre Viken, Legeforeningens kvalitetsfond, ADHD Forskningsnettverk

Vi samarbeider med Johan Isaksson, dosent og psykologspesialist ved Uppsala Universitet og Måns Lööf, digital utvikler, BUP Gävle, om utvikling og forskning på ADHD SKILLS gruppebehandling og ADHD SKILLS digital.

Sist oppdatert 17.07.2024