Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Guide for samtale med pårørende

En person i rød kjole

 De voksne pårørende er sentrale samarbeidspartnere i pasientbehandlingen. Ved å gi de pårørende støtte, informasjon og kunnskap om rus og psykiske lidelser kan dette styrke de pårørendes rolle for egen del og i familien.  

Samtaler med pårørende

 

  • Innled med småprat. Hensikten er å lage en avslappet og likeverdig atmosfære  
  • Presenter dere for hverandre 
  • Fortell kort hvordan enheten jobber for å få til et godt familiesamarbeid.
    • Presiser at pårørende er en sentral kunnskapskilde for at vi skal kunne gjøre gode helsefaglige vurderinger
    • Få også frem at pårørende er viktige personer for den som er syk og anerkjenn deres innsats 
  • Etterspør hvordan det har vært for dem som pårørende etter at pasienten ble syk 
  • Kartlegg pårørendes ønsker for involvering. Her er eksempler på spørsmål du kan stille
    • Hvilken støtte har du rundt deg?
    • Hvilke oppgaver gjør du for den som er syk og hvilke oppgaver ønsker du å gjøre?
    • Hvilke belastninger har du og familien hatt og hvordan har dere håndtert utfordringene?
    • Hva trenger du som pårørende for å stå i situasjonen?
    • Hva kan helsetjenesten, frivillige organisasjoner eller andre instanser bidra med? 
  • Utforsk hvor vidt forholdet til pasienten har endret seg som følge av at hen ble syk:
    • På hvilken måte har forholdet endret seg?
    • Hva tenker du/dere om sykdommen og det som har skjedd med pasienten? 
    • Er det noe ved pasientens sykdomsutvikling som du tenker er viktig å formidle til behandler? 
  • Formidle kunnskap om:
    • Hvordan psykisk lidelse kan oppstå 
    • Hvordan det kan oppleves å være syk[1][2]
    • Tegn på vanlige reaksjoner ved kriser 

[1] metodebok_arbeidsark_c1.pdf (oslo-universitetssykehus.no) 

[2] arbeidsark-26.pdf (oslo-universitetssykehus.no) 

 

  • Fortell hva pasienten har gitt samtykke til å snakke om 
  • Pårørende kan uavhengig av samtykke gis informasjon om:
    • Det de pårørende vet fra før
    • Generell informasjon om årsak, symptomer, behandling og prognose  

Dersom pasienten er i tvungent psykisk helsevern, har nærmeste pårørende pårørende rett til informasjon for å ivareta sine rettigheter. Dette inkluderer opplysninger om pasientens tilstand, behandling og prognose.

Les mer om pårørendes rettigheter

 

  • Tydeliggjør at åpenhet og støtte fra familie og nettverk øker sjansen for å få det bedre 
  • Normaliser at det er vanlig at det oppstår konflikter og misforståelser når familien opplever alvorlig sykdom eller krise 
  • Eksempler på hva du kan formidle hvorfor pårørendesamarbeid er viktig:  
  • styrke eller eventuelt gjenopprette relasjoner i familien og nettverket
    • Bedre pasientens livssituasjon og fungering samt redusere risikoen for å få tilbakefall
    • Redusere stress, belastning og bedre livssituasjonen til de pårørende 

Hjelpe familien til å forstå pasientens utfordringer bedre, og bruke forståelsen til å løse dagligdagse problemer      

Eksempler på spørsmål som kan stilles for å utforske temaet:

  • Er du noen gang redd i ditt eget hjem?
  • Er du redd for pasienten?
  • Har du blitt ydmyket av hen?
  • Har du noen gang blitt slått, sparket eller på andre måter angrepet fysisk av pasienten?
  • Hvis ja, når, hvor mange ganger og hvilke skader?

Se mer informasjon i pårørendeveilederen

Helsepersonell er lovpålagt å bidra til å ivareta mindreårige barn som er pårørende til foreldre eller søsken og barn som er etterlatte[1][2]. Når pasienten har mindreårige barn/søsken skal lovverk og nasjonale retningslinjer følges[3]   for å kartlegge situasjonen og bidra til tilstrekkelig ivaretagelse og informasjon til barn som pårørende.  

[1] § 10a. Helsepersonells plikt til å bidra til å ivareta mindreårige barn som pårørende - Helsedirektoratet 

[2] Barn med psykisk sykdom i familien - Helsenorge 

[3] Barn som pårørende - Helsedirektoratet 

Barn som pårørende over 18 år har også behov for å bli ivaretatt

Eksempler på spørsmål som kan stilles dersom søsken, voksne barn, voksne stebarn eller ungdom over 18 år er berørt: 

  • Hva vet barna dine om situasjonen? (Erfaringer og reaksjoner) 
  • Hvordan blir barnas hverdag påvirket av situasjonen/sykdommen din? (Rutiner, omsorgsoppgaver, skole, jobb og fritid) 
  • Hvordan snakker du/dere med barna om situasjonen? 

Hvem er eller kan være støttepersoner for barna dine? (F. eks. partner, andre familiemedlemmer, venner, trenere, helsesykepleiere, ansatte i skole og leder) 

 

 

Gi informasjon om:  

  • Hvem pårørende kan kontakte 
  • Tilbud ved seksjonen, inkludert skriftlig informasjon om familiesamarbeid 
  • Rettigheter for pårørende 
  • Tilbud til pårørende (både barn og voksne)  
  • Aktuelle bruker- og pårørendeorganisasjoner 

Fortell hvilke måter pårørendeinvolvering kan foregå: 

  • Samtale med pasient alene 
  • Pårørendesamtale (denne samtalen) 
  • Fellessamtale med deg og den du er pårørende til 

Tilleggsinformasjon for pasienter med eller ved mistanke om en alvorlig psykisk lidelse: 

  • Psykoedukativt familiesamarbeid (PEF)[1]. Et behandlingstilbud for pasient og pårørende sammen. Deler av tilbudet kan også gis til pasienten eller pårørende REACT er et digitalt veilednings- og psykoedukasjons tilbud til pårørende [2] 

[1] Familie- og flerfamiliegruppe - Helsenorge 

[2] REACT | Relatives Education and Coping Toolkit (reacttoolkit.no) 

 

Her kan du laste ned guide for basissamtale med pårørende

Sist oppdatert 26.06.2025