Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Ergoterapi, fysioterapi og sosionomtjenesten, Martina Hansens Hospital

Vi tilbyr ergoterapi, fysioterapi og sosionomtjenester til deg som utredes og behandles ved Martina Hansens Hospital. Vi jobber i tverrfaglige team som bidrar til at du får et helhetlig behandlingstilbud.

Våre ergoterapeuter har en viktig rolle i opptrening og oppfølging av pasienter ved de to poliklinikkene. I samtaler og/eller observasjon kartlegger ergoterapeuten hvordan du fungerer i daglige aktiviteter, med særlig fokus på håndfunksjon. Sammen ser vi på muligheter og utfordringer, med tanke på økt mestringsevne i hverdagen din. 

Våre ergoterapeuter tilbyr:

  • Kartlegging og behandling plager i hånden (gripefunksjon, håndkraft og instruksjon i øvelser).
  • Informasjon og veiledning om sykdommen din.
  • Kontroll og oppfølging etter håndoperasjoner.
  • Veiledning om aktivitetsregulering og utmattelse (fatigue).
  • Tilpassing ortoser/håndskinner og informasjon om anskaffelse av hjelpemidler.

Fagutvikling, undervisning og veiledning av studenter inngår også i våre oppgaver. 

Våre fysioterapeuter har en viktig rolle i utredningen og opptrening av ortopediske pasienter og bistår i tverrfaglig oppfølging av revmatiske pasienter.

Våre fysioterapeuter bistår med å:  

  • utrede og behandle plager i muskel- og skjelettapparatet
  • informere, veilede og undervise pasienter og pårørende
  • kartlegge og vurdere funksjonsnivå
  • kontroller etter operasjoner
  • gi veiledning i forebyggende tiltak (øvelser og trening)
  • gi veiledning i aktuelle øvelser etter operasjon
  • sikre god overføring til hjemmet, eller til neste behandlingssted

Sosionomen hjelper deg med å finne løsninger på problemer som oppstår i tilknytning til sykdommen din eller behandlingen. Sammen med deg ser sosionomen på muligheter og utfordringer i hverdagen din, med tanke på økt mestringsevne.

Vi kan henvise til sosionom når du selv ønsker det eller når et helsepersonell vurderer at en du eller en av dine pårørende vil ha nytte av det. Det er spesielt aktuelt ved behandling og innleggelse av barn. Andre problemstillinger er ofte knyttet til forhold ved arbeidsevne, arbeidssituasjon, økonomi, endringer i funksjonsnivå og boligforhold.

Sosionomen kan bistå med:

  • Samtaler ved endret livssituasjon ved skade eller sykdom
  • Informasjon, råd og veiledning om rettigheter, økonomiske forhold og forsikringer
  • Råd og veiledning i forhold til arbeid, skole og hjemmesituasjon
  • Bistand til utforming av søknader og andre pasientskjema
  • Bistå i kontakt med andre offentlige instanser (for eksempel NAV eller forsikringsselskaper)
  • Bistå i pasientkurs og opplæring


Samtale med sosionom

Ønsker du en samtale med sosionom kan du be om dette gjennom helsepersonellet du er i kontakt med på hospitalet. Sosionomer har taushetsplikt på lik linje med annet helsepersonell.

 

Kontakt

Telefon

Direkte:

67 50 08 00
Telefontid er mandag - fredag: kl. 08.00 til 15.00. Det er avvikende åpningstider på ferie- og helligdager.

Sentralbord:

03525

Postadresse

Vestre Viken HF
Postboks 800
3004 Drammen

Slik finner du fram

Oppmøtested

Fysioterapi- og ergoterapitjenesten finner du i 2. etasje, og sosionomtjenesten finner du i 1. etasje ved ortopedisk poliklinikk. 

Ved oppmøte går du inn hovedinngangen og melder deg i resepsjonen. Følg skilting.

Gårdsplassen og fasaden til sykehuset Martina Hansens Hospital

Martina Hansens Hospital

Dønskiveien 8

1346 Gjettum

​Adkomst med bil

Adressen til hospitalet er Dønskiveien 8, 1346 Gjettum. ​Kjør E18 til Sandvika, ta av og følg E16 mot Hønefoss. Følg så skilting mot sykehusene. Martina Hansens Hospital ligger til høyre for Bærum sykehus.​​​​

Parkering for besøkende - betaling (man-fre 06-17)

På hospitalets område finnes det 55 parkeringsp​​lasser (herav 6 HC og 6 ladeplasser) innen 50-100 meter fra bygget som kan disponeres av pasienter, pårørende og andre ​besøkende. 

Det kan i visse perioder være vanskelig å finne parkeringsplasser, så vi anbefaler at pasienter og besøkende benytter offentlig transport​ så langt det er mulig.

Det er viktig at du beregner god tid. Kommer du for sent til timen, kan det i verste fall bety at du må få ny time en annen dag. Hvis du blir forsiket kan du ringe sentralbordet på 67 500 800, slik at de kan varsle avdelingen.​

Parkeringstid og betaling

Besøkende kan parkere på gjesteparkeringsområdet mot parkeringsavgift, mandag til fredag mellom kl. 06.00 til 17.00. Se skilting der du parkerer. 

Martina Hansens Hospital har Aimo Park som leverandør av parkeringstjenester. Du kan betale med kort i parkeringsautomat og appen EasyPark. Det er egne priser for betaling i EasyPark-appen.

Mer informasjon om parkering og priser på aimopark.no

​Det er gratis å parkere på gjesteparkeringsområdet til hospitalet mellom kl. 17.00 til 06.00 mandag til fredag og hele døgnet lørdag og søndag.

HC-parkering

Det finnes 3 p-plasser for bevegelseshemmede til venstre for hovedinngangen og 3 plasser til høyre på parkeringsplassen, nærmest hovedinngangen. 

Se kart over HC-plasser​ (PDF)​

Parkering på HC-plass forutsetter at du har gyldig oblat fra kommunen synlig i frontruten. Parkering er gratis på plasser merket med HC dersom du er bevegelseshemmet og har gyldig og synlig oblat. Dersom det ikke er ledig HC-plass kan du parkere på vanlig parkeringsplass og trenger ikke betale så fremt du har gyldig og synlig oblat i frontruten.

Ladeplasser / El-bil parkering

Hospitalet har 6 p-plasser med lademuligheter mandag til fredag mellom kl. 06.00 til 17.00. Strømmen er kun på i avgiftsperioden. Ladeplassene er skiltet. Ved parkering på ladeplasser må du betale parkeringsavgift på lik linje med ordinære parkeringsplasser. Det er gratis å lade og det er ingen ladeplikt for å parkere på ladeplassene. 

Kontrollavgift (parkeringsbot)

Parkerer du utover tillatt tid/betalt tid vil du bli ilagt kontrollavgift, ikke ny kortbelastning eller lignende. Mottar du en kontrollavgift du er uenig i må du selv ta kontakt med Aimo Park​

Parkering for ansatte

Hospitalet har egne parkeringsordninger for ansatte. Ansatte finner informasjon om parkeringsordninger og reglement på intranett​.

Hvis du av helsemessige eller trafikale årsaker ikke kan reise med offentlig transport, kjøre selv eller bli kjørt, kan du ha rett på en rekvirert reise. Det betyr at ditt lokale pasientreisekontor organiserer reisen for deg, og velger det transportmiddelet som er mest hensiktsmessig

Les mer om pasientreiser

​Besøksadresse: Dønskiveien 8, 1346 Gjettum. ​

Martina Hansens Hospital ligger en kort kjøretur fra Sandvika togstasjon. Fra togstasjonen i Sandvika tar det omtrent 30 minutter å gå. Du kan ta taxi eller buss nr. 215A eller 215B i retning Kolsås. Stoppestedet heter "Bærum sykehus". 

Tog- og bussruter

Praktisk informasjon

Bærum sykehus er nærmeste nabo til Martina Hansens Hospital. På Bærum sykehus finner du både Kiosk og sykehusapotek. Kiosken finner du i sykehusets resepsjon.

Hospitalet har ingen kantine for pasienter og pårørende, men vi har automater med diverse snacks og drikke. Automatene finner du i 1. etasje, ved midtheisen. 

Inneliggende pasienter ved sengeposten får alle måltider servert. Informasjon om hva som serveres og når får du på sengeposten. Maten du får servert på sengeposten vil ikke koste deg noe. Servering av mat er kun for pasienter.​

Vi har begrensninger for besøk av innlagte pasienter:
  • ​Besøkstid er fra kl. 18.00 til 19.00. 
  • Det er ikke anledning til å besøke pasienter på operasjonsdagen.
  • Innlagte pasienter kan som hovedregel få besøk av inntil to besøkende om gangen. Er det ønskelig med flere besøkende må dette avklareres med avdelingen i forkant av besøket.​

Andre hensyn - gaver til p​​asienter
Mange ønsker å gi en blomsterhilsen når de besøker en pasient på sykehus, men på grunn av allergier skal pasientrommene på sengeposten være fri for blomster. 
 
Vi setter pris på om du som ønsker å ha med en oppmerksomhet til pasienten velger noe annet enn blomster. Et tips kan også være å gi et gavekort på blomster som kan benyttes når pasienten skal hjem etter oppholdet.​

​​Betaling for timer ved våre behandlingssteder

Har du vært til undersøkelse eller behandling ved en av våre poliklinikker, må du betale egenandel, som du kan lese mer om på helsenorges nettsted

I enkelte tilfeller kan man være fritatt for egenandel ​(ta med dokumenatasjon).

NB! Vær oppmerksom på at du uansett kan bli belastet for kostnader til materiell (f.eks. bandasje) som brukes under konsultasjonen, selv om du har frikort eller er fritatt fra å betale egenandel.

Er du ikke medlem av norsk folketrygd, kan det hende du må betale selv

Her kan du lese mer om situasjoner som kan medføre andre betalingsordninger

Du kan også kontakte NAV for å finne ut mer om hvilke rettigheter du har før timen hos oss

Dersom du har time hos oss og ikke kan møte til timen, må du avbestille eller endre timen senest 24 timer (kun hverdager) før avtalt tid. Hvis timen din er en mandag må du avbestille den senest fredagen før.

Sier du ikke ifra om timeendring eller avbestilling innen fristen, må du betale gebyr for ikke å ha møtt til timen.

 

​På grunn av allergier ønsker vi ikke avskårne blomster på pasientrommene. Ønsker du å ha med en oppmerksomhet ved besøk til en pasient setter vi pris på om du velger noe annet enn blomster.

Informasjon om dekning av reiseutgifter.

Som pasient kan du ha rett til å få dekket utgifter du har hatt i forbindelse med reiser til og fra behandling. Hovedregelen er at du får dekket rimeligste reisemåte til nærmeste behandlingssted.

Les mer om hvordan du går frem på helsenorge.no

Bakterier

Har du tidligere fått påvist antibiotikaresistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL), må du gi oss beskjed. Har du arbeidet i helsetjenesten, fått tannbehandling eller behandling på legevakt eller sykehus utenfor Norden i løpet av de siste 12 månedene? Da må du be fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Fastlegen vil sørge for at svaret kommer til sykehuset/behandlingsstedet.

Virus

Her kan du se info om koronavirus, pandemien, våre tiltak for å bekjempe den, hva du skal gjøre om du har time hos oss m.m.

 

​Av hensyn til hygiene og allergi er det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i hospitalbygget. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund må du på forhold ta kontakt med avdelingen.

For å få timeavtale hos Martina Hansens Hospital trenger du en henvisning fra din behandler (fastlege, kiropraktor eller manuellterapeut). 

Du har kun anledning til å stå på venteliste ved ett behandlingssted om gangen.​​​

Dersom du står på venteliste ved et annet behandlingssted, og i stedet ønsker å bli undersøkt eller behandlet h​os oss, kan du rette en henvendelse til sykehuset der du står på venteliste.​ Du kan be om at henvisningen sendes til Martina Hansens Hospital. 

Alternativt kan du ta kontakt med behandleren din som da kan sende henvisningen til Martina Hansens Hospital, og samtidig stryke deg fra den ventelisten du opprinnelig var oppført på. 

 

Timebestillingene hos Martina Hansens Hospital setter opp og endrer timer til undersøkelser, behandlinger og kontroller hos poliklinikkene. Innleggelseskontoret har ansvar for dialog med pasienter som skal gjennom en større operasjon som krever innleggelse på hospitalet.

Timebestillingen og innleggelseskontoret skal kun kontaktes av pasienter som har fått en henvisning til hospitalet eller allerede er pasient ved hospitalet. 

Dersom du vil endre tidspunkt eller avbestille time kan du ringe direkte til avdelingen du har time hos. Telefonnummer finner du i timebrevet ditt. Du kan også ta kontakt med timebestillingene på kontaktinformasjonen du finner under.

Vi gjør oppmerksom på at det er avvikende åpningstider på ferie- og helligdager.

Timebestilling Revmatologisk poliklinikk 

Mandag - fredag: kl. 09.00 - 11.00 og 12.00 - 14.00 

Tlf: 67 500 810 

Timebestilling Ortopedisk poliklinikk

Mandag - fredag: kl. 09.00 - 11.00.
Tlf: 67 500 810

Timebestilling Røntgen og MR

Mandag - fredag: kl. 12.00 - 14.00 
Tlf: 67 500 810 

Timebestilling Dagkirurgi

Man​dag - fredag: kl. 09.00 - 11.00 og kl. 12.00 - 14.00
Tlf: 67 500 805

Innleggelseskontoret 

Mandag - fredag: kl. 09.00 - 1​1.00 og kl. 12.00 - 14.00
Telefon: 67 500 805 

​Hospitalet har dessverre ikke minibank. Nærmeste sted for uttak av penger er i kiosken på Bærum sykehus. 

​Hospitalet har ikke eget pasienthotell eller leiligheter for overnatting for pasienter og pårørende.

Nærmeste overnattingssted blir Thon hotell Oslofjord i Sandvika eller Emma Gjestehus. ​​

Dersom du skal overnatte på hotell før operasjon anbefaler vi at du bestiller rom med dusj.​ Mange standardrom har kun badekar.

​Vi gjør oppmerksom på at hospitalet ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander du tar med deg hit. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg, og lar verdisaker ligge hjemme. Gjenglemte eiendeler oppbevares i avdelingen i to uker etter utsjekking.

Alle sykehusene i Vestre Viken er røykfrie.

Sykehusene i Vestre Viken er røykfrie. Det er totalforbud mot å røyke inne, og ute er det kun tillatt å røyke på anviste plasser.


Vi ønsker dine synspunkter og tilbakemeldinger på våre tjenester – enten du er pasient, pårørende eller helsepersonell.

Se hvordan du går frem for å klage, gi ros eller hjelpe oss å bli bedre

Mange pasienter og pårørende ønsker å ta bilder eller video som et minne fra tiden ved et behandlingssted. Det blir som regel tillatt så lenge det kun er et sted, deg selv, pårørende eller venner som blir avbildet eller tatt opp og alle synes det er ok.

Samtidig er det viktig å vite at behandlingsteder ikke er offentlige rom og at det kan være folk som ikke ønsker å bli fotografert, filmet, eller at lyd blir tatt opp av dem. Inne på behandlingssteder skal personvernet ivaretas og folk har rett til å forbli anonyme hvis de ønsker det. På behandlingssteder er det ikke lov til å ta bilder av, filme, eller ta lydopptak av medpasienter, besøkende eller ansatte uten at de har gitt tydelig samtykke til det først.

Vi ber om at du tar hensyn til medpasienter og våre ansatte hvis du forteller om sykehusbesøket ditt på sosiale medier.

​Slik kobler du til trådløst nettverk

  1. Koble deg på nettverket "HSO Gjest".

  2. Trykk på "Har du ikke bruker?" og oppgi navn og telefonnummer, deretter trykk på "send inn".

  3. Logg inn med brukernavn og passord som du mottar på SMS.

Fremgangsmåten kan variere noe ut ifra hvilken nettleser du bruker.